Το Επιμελητήριο Αχαΐας και το Εμπορικό τμήμα

Οι έμποροι της Αχαΐας ήταν πάντοτε η ενεργός δύναμή μας. Η ιστορία της Πάτρας, του Αιγίου, των Καλαβρύτων και της Κάτω Αχαΐας είναι συνδεδεμένη με τους εμπόρους και καθορίστηκε από την ισχυρή τους παρουσία αλλά και την αγάπη τους για την εικόνα, τη λειτουργία και την ανάπτυξη των πόλεων μας. Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή, ήδη από το 1860 ιδρύθηκε ο Εμπορικός Σύλλογος «Ερμής» και το 1904 ο σημερινός Εμπορικός και Εισαγωγικός Σύλλογος Πατρών. Στο Αίγιο, το 1880 ιδρύθηκε ο Εμπορικός Εισαγωγικός και Επιχειρηματικός Σύλλογος Αιγιάλειας, το 1974 ιδρύθηκε στη Δυτική Αχαΐα ο Εμπορικός και Επαγγελματοβιοτεχνικός Σύλλογος Δύμης και μόλις το 2020 στα Καλάβρυτα, το Εμπορικό και Επιχειρηματικό δίκτυο «ΑΖΑΝΕΣ». Οι εταιρείες και οι επαγγελματίες που είναι εγγεγραμμένοι στο Εμπορικό τμήμα του Επιμελητήριου Αχαΐας είναι 8.306 και αποτελούν το 33,9% του συνόλου. Αλλά, ποια είναι τα «μεγέθη» του εμπορικού κλάδου στην Αχαΐα; Η παράταξη μας, επεξεργάστηκε την data base του Επιμελητηρίου Αχαΐας και «χαρτογράφησε» τον κλάδο.

Ενεργές επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά τμήμα

 

  • Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά που δημοσιεύονται στο ΓΕΜΗ[1]), οι ενεργές επιχειρήσεις/επαγγελματίες είναι 56.624 (5,29% της χώρας), ενώ σε επίπεδο χώρας οι ενεργές επιχειρήσεις/επαγγελματίες είναι 942.127.
  • Από το σύνολο των εγγεγραμμένων επαγγελματιών και επιχειρήσεων/ επαγγελματιών στο μητρώο του Επιμελητηρίου Αχαΐας το 34% δραστηριοποιείται στον τομέα του Εμπορίου.

Επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά τμήμα ανά Δήμο έδρας

  • Σήμερα στο Μητρώο μελών του Ε.Α. είναι εγγεγραμμένοι 8.306 έμποροι, κυρίως ατομικές επιχειρήσεις (70,9%). Από αυτές 5.946 έχουν έδρα στο Δήμο Πατρέων, 1.145 στο Δήμο Αιγιάλειας, 779 στην Δυτική Αχαΐας, 194 στο Δήμο Καλαβρύτων και 178 στο Δήμο Ερυμάνθου.
  • Στην Αιγιάλεια, οι περισσότερες επιχειρήσεις/επαγγελματίες είναι στον τομέα των Υπηρεσιών (49,2%), ποσοστό ανάλογο του Δ. Πατρέων αλλά και του Μ.Ο. του Νομού μας. Το 32,6% είναι εμπορικές ενώ το 18% μεταποιητικές.
  • Στην Δυτική Αχαΐα οι περισσότερες επιχειρήσεις/επαγγελματίες είναι εμπορικές (40,4%). Οι μεταποιητικές είναι 22,2%, κυρίως λόγω της έδρας της Βιομηχανικής Περιοχής, η οποία βρίσκεται εντός του Δ. Δυτικής Αχαΐας.
  • Στα Καλάβρυτα, το προφίλ των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών ως προς το τμήμα είναι αντίστοιχο με την Αιγιάλεια. Το 46,9% ανήκουν στο τμήμα των υπηρεσιών, το 32,4% στο τμήμα του εμπορίου και το 19,8% στην μεταποίηση.
  • Στον Ερύμανθο το 41,3% των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών είναι υπηρεσίες, το 32,4% εμπορικές και το 26,4% μεταποιητικές.
  • Στο Δήμο Πατρέων, 1 στις 2 επιχειρήσεις/επαγγελματίες παρέχουν υπηρεσίες, ακολουθούν οι εμπορικές με 33,7% και τέλος οι μεταποιητικές με 15,2%.

Επιχειρήσεις/επαγγελματίες πολυπληθέστερων κλάδων (4ψήφιο ΚΑΔ) – Τμήμα Εμπορίου

Αναλύοντας τα μέλη του Επιμελητηρίου Αχαΐας τα οποία έχουν καταχωρηθεί στο τμήμα Εμπορίου προκύπτουν οι πολυπληθέστεροι κλάδοι στον τομέα του εμπορίου:

  • το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων με 681 επιχειρήσεις,
  • το λιανικό εμπόριο τροφίμων με 507 επιχειρήσεις
  • τα καταστήματα ψιλικών, περίπτερα, είδη δώρων κ.α. με 324 καταστήματα
  • λιανικό εμπόριο σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών σε εξειδικευμένα καταστήματα με 295 επιχειρήσεις,
  • λιανικό εμπόριο σε εξειδικευμένα καταστήματα όπως εμπόριο καυσίμων, ειδών γάμου- βάπτισης, faux bijou, μηχανών γραφείου, αντλιών, μουσικών οργάνων κ.α με 291 επιχειρήσεις
  • το λιανικό εμπόριο ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και λοιπών ειδών αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής με 246 επιχειρήσεις.

Τα προβλήματα στο εμπόριο είναι πολλά: ενδεικτικά απουσία μέτρων στήριξης, υψηλό λειτουργικό κόστος, απαράδεκτα υψηλές χρεώσεις των POS κ.λπ. Οι έμποροι για την Πολιτεία και τους θεσμούς της προσεγγίζονται ως survivors σε τηλεπαιχνίδι, περνώντας καθημερινά από στίβο μάχης για την επιβίωση της επιχείρησής τους.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω έχουν άμεση σχέση με το Επιμελητήριο μας που είναι ο κυρίαρχος φορέας επαφής με τους κεντρικούς φορείς του ελληνικού κράτους και όχι μόνο. Το Επιμελητήριο μπορεί να προχωρήσει στην σύσταση Γραφείου Πληροφόρησης για θέματα ασφάλισης και συντάξεων των μελών του, δηλαδή μια πλήρη εξατομικευμένη πληροφόρηση σε κάθε έναν έμπορο χωριστά. Ακόμη να ιδρύσει Γραφείο Συνηγόρου του Επιχειρηματία. Μια καινοτόμο υπηρεσία που την προσφέρει το Επιμελητήριο Λάρισας και αφορά έναρξη και λύση επιχείρησης, φορολογικά, άμεση ενημέρωση για νομοθεσίες και αποφάσεις που αφορούν τον κλάδο, αυτά και πολλά άλλα δωρεάν. Στην Λάρισα, ο Έμπορος συμπληρώνει μια φόρμα με το αίτημα του και λαμβάνει γρήγορα απαντήσεις.

Οι Έμποροι θα πρέπει να ενθαρρύνονται να μετέχουν σε Διεθνείς αλλά και Εθνικές Εκθέσεις ώστε να έρχονται σε επαφή με νέα προϊόντα και προμηθευτές και να εξασφαλίζουν καλύτερες συμφωνίες και τιμές, προς όφελος τελικά και του καταναλωτή. Αυτή η συμμετοχή να χρηματοδοτείται σε μεγάλο ποσοστό και από ευρωπαϊκά κονδύλια.  Θα πρέπει να εξετασθεί επίσης η δημιουργία ένας Συνεταιριστικού Εμπορικού Κέντρου που θα στεγάσει τοπικές επιχειρήσεις και μπορεί να ανεγερθεί και να λειτουργήσει με κοινοτικούς πόρους.

Υπάρχουν φυσικά και θέματα που έχουν πολλές φορές τεθεί στην κεντρική εξουσία και είναι καθολικό αίτημα να γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις.

  • Οι απαράδεκτα υψηλές χρεώσεις των POS από τις Τράπεζες, η αύξηση του ποσοστού για τον κλάδο από το Ταμείο ανάκαμψης, γενναίες ρυθμίσεις ώστε να γίνει πρακτικά δυνατή η αποπληρωμή χρεών, να μην αποκλείονται από το τραπεζικό σύστημα όσοι έχουν εξοφλήσει τα χρέη τους αλλά είναι στον Λευκό Τειρεσία, ακατάσχετοι λογαριασμοί με ένα όριο, όπως αυτοί των φυσικών προσώπων, είναι δίκαια αιτήματα και δεν είναι τα μοναδικά.
  • Οι έμποροι ζητούν ένταξη και επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες, κατάρτιση του προσωπικού της, σχέση με την επιστημονική κοινότητα, ενώ είναι άδικο να είναι ελάχιστα τα προγράμματα ΕΣΠΑ που τους συμπεριλαμβάνουν.
  • Οι κατασχέσεις ποσών τους επίσης θα πρέπει να εξοφλούν τρέχουσες δόσεις, οι εκπτώσεις να γίνονται σε δύο βασικές περιόδους, να υπάρξουν καθοριστικά μέτρα κατά της ακρίβειας και του υψηλού κόστους της ενέργειας.

Το Επιμελητήριο Αχαΐας όχι μόνο πρέπει να στηρίζει τους εμπόρους που μάλιστα είναι μέλη του, αλλά θα πρέπει και να συνεργάζεται στενά μαζί τους ενημερώνοντας, ανταλλάσσοντας απόψεις, συμβουλεύοντας, προωθώντας και επιλύοντας αιτήματα. Σε αντίθεση με τους Εμπορικού μας Συλλόγους, το Επιμελητήριο έχει και την οργανωτική υποδομή, τα έμπειρα στελέχη και την τεχνογνωσία να ενισχύει δημιουργικά και ουσιαστικά τον εμπορικό μας κόσμο. Αυτή η μόνιμη σχέση θα εδραιωθεί και θα αποδώσει.

Οι προτεραιότητες των Εμπόρων βασίζονται στις γενικές ανάγκες των μελών και στις τρέχουσες προκλήσεις της αγοράς και αυτές είναι:

  • Η διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας των εμπορικών επιχειρήσεων
  • Ψηφιακός μετασχηματισμός και οικονομία
  • Φορολογικά και Νομικά ζητήματα
  • Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού
  • Προώθηση της τοπικής αγοράς

Ειδικότερα προτάσεις που το Επιμελητήριο υπό την ηγεσία θα εξετάσει πολύ σοβαρά είναι:

  • Τρεις Κυριακές το χρόνο ανοικτά τα καταστήματα, από 7 σήμερα. Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Βαΐων.
  • Απαράδεκτα υψηλές οι χρεώσεις των POS από τις Τράπεζες,
  • Παροχή ενημέρωσης σχετικά με τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία,
  • Πραγματική προστασία πρώτης κατοικίας. Μειώσεις και διαγραφές τόκων και κεφαλαίου ανά περίπτωση
  • Να μεγαλώσει το ποσοστό που θα διατεθεί στο Εμπόριο από το Ταμείο Ανάκαμψης.
  • Ο ΛΕΥΚΟΣ ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ αποκλείει από το τραπεζικό σύστημα και αυτούς που έχουν εξοφλήσει όλες τις υποχρεώσεις τους.
  • Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές να πληρωθούν σε 240 δόσεις αν σκεφτεί κανείς ότι οι περισσότερες δημιουργήθηκαν μέσα σε κρίσεις.
  • Να έχει ακατάσχετο λογαριασμό και ο επαγγελματίας όπως έχουν τα φυσικά πρόσωπα.
  • Οι κατασχέσεις από λογαριασμούς να εξοφλούν ΤΙΣ ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΔΟΣΕΙΣ σε Δημόσιο και ΕΦΚΑ.
  • Θέσπιση αφορολόγητο ορίου όπως ισχύει για τα φυσικά πρόσωπα.
  • Να υπάρξουν δυναμικά μέτρα κατά της ακρίβειας που έχουν απογειώσει το κόστος διαβίωσης, αλλά και το λειτουργικό κόστος των μικρών επιχειρήσεων.
  • Χαμηλές χρεώσεις σε ρεύμα ενέργεια.
  • Εκπτώσεις μόνο Φεβρουάριο και Αύγουστο.
  • Μόνιμη σταθερή ενημέρωση κάθε κλάδου για ότι τον αφορά.
  • Ένταξη των Εμπόρων σε εκπαιδευτικά προγράμματα, e-shop, νέες τεχνολογίες, νέες εξελίξεις,
  • Διοργάνωση σεμιναρίων για τον εκπαίδευση των Εμπόρων στις νέες τεχνολογίες και το ηλεκτρονικό εμπόριο,
  • Συνεργασία με Φοροτεχνικούς και Νομικούς για την υποστήριξη των Εμπόρων,
  • Προγράμματα κατάρτισης και ενημέρωσης για τους εργαζόμενους στο Εμπόριο,
  • Διοργάνωση εκδηλώσεων και δράσεων που θα προσελκύσουν το κοινό στην τοπική αγορά, όπως εμπορική έκθεση, καμπάνιες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για την υποστήριξη των τοπικών επιχειρήσεων της τοπικής παραγωγής και της τοπικής κατανάλωσης κ.α.

Σε ότι έχει να κάνει με τα καθαρά τοπικά ζητήματα:

  • Καθαριότητα και Διαχείριση Απορριμμάτων:
    • Συστηματική αποκομιδή απορριμμάτων με έμφαση στις εμπορικές περιοχές.
    • Προώθηση της ανακύκλωσης με την τοποθέτηση κατάλληλων κάδων σε κεντρικά σημεία.
    • Καμπάνιες ευαισθητοποίησης για τη διατήρηση της καθαριότητας από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
  • Εξωτερικές Διαφημίσεις και Πινακίδες:
    • Κανονισμοί για τις διαφημιστικές πινακίδες, ώστε να μην προκαλούν αισθητική ρύπανση και να είναι καλαίσθητες και εντός του πλαισίου της ιστορικής και πολιτιστικής ταυτότητας των πόλεων.
    • Κατάργηση παράνομων αφισοκολλήσεων και αυστηροί έλεγχοι για τη συμμόρφωση.
  • Διαχείριση Δημόσιων Χώρων:
    • Ανάπλαση και συντήρηση των πεζοδρομίων και των δημόσιων χώρων για να είναι ασφαλείς και προσβάσιμοι για όλους.
    • Ανάπτυξη περισσότερων χώρων πρασίνου και βελτίωση των υπαρχόντων πάρκων και πλατειών.
    • Δωρεάν wi-fi σε δημόσιους χώρους όπως κεντρικές πλατείες, στάσεις λεωφορείων, σταθμούς ΟΣΕ και ΚΤΕΛ, λιμάνι, μουσεία κτλ.
  • Κυκλοφοριακή Ρύθμιση και Στάθμευση:
    • Δημιουργία ή βελτίωση χώρων στάθμευσης για να εξυπηρετούνται τόσο οι πολίτες όσο και οι επισκέπτες των εμπορικών καταστημάτων.
    • Προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας με βελτίωση των υποδομών για ποδήλατα και πεζούς, καθώς και ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών.
  • Φωτισμός και Ασφάλεια:
    • Βελτίωση του δημοτικού φωτισμού, ειδικά σε εμπορικές και τουριστικές περιοχές, για να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας και να αναδειχθούν τα χαρακτηριστικά των πόλεων.
  • Πολιτιστική και Τουριστική Προβολή:
    • Προώθηση δράσεων που αναδεικνύουν την πολιτιστική κληρονομιά των πόλεων, με έμφαση στις παραδοσιακές αγορές και την τοπική αρχιτεκτονική.
    • Συνεργασία με τοπικές αρχές για τη διοργάνωση φεστιβάλ και εκδηλώσεων που προσελκύουν τουρισμό και ενισχύουν την τοπική οικονομία.
  • Δημοτικά τέλη σε αντιστοίχιση με την πραγματική δυνατότητα των επιχειρήσεων να πληρώνουν και τον κύκλο εργασιών που κάνουν.
  • Γενικότερα θέματα
    1. Διασύνδεση Πανεπιστημίων, Επιμελητηρίου, Εμπορικών Συλλόγων.
    2. Χώροι φιλοξενίας νεοφυών επιχειρήσεων.
    3. Καταγραφή της δυναμικής αλλά και των κενών στην τοπική αγορά σε κάθε κλάδο χωριστά.
    4. Να ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα στην περιοχή (Πατρών – Πύργου, τρένο, αεροδρόμιο Αράξου).
    5. Σύνδεση τρένου με την ΒΙ.ΠΕ.
    6. ΠΛΗΡΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ. Σήμερα είμαστε η μόνη περιοχή που μειώνεται η τουριστική προσέλευση δεν μας ξέρει κανείς. Τελευταίο και με μείωση αν και έχουμε Καρναβάλι, Απόστολο Ανδρέα, τρία Πανεπιστήμια, οδικούς άξονες, λιμάνι και αεροδρόμιο, Νοσοκομεία, φοβερή στρατηγική θέση (όλα κοντά), σούπερ αθλητικούς χώρους, παραλίες, αρχαιότητες και τόσα άλλα.
    7. Συμμετοχή των Εμπορικών Συλλόγων στις προωθητικές ενέργειες που το Επιμελητήριο αποφασίζει.

Θα στηρίξουμε τα αιτήματα των Εμπορικών Συλλόγων τα οποία επικεντρώνουν τόσο σε θέματα που επηρεάζουν τόσο την εμπορική δραστηριότητα όσο και την ποιότητα ζωής στις πόλεις μας. Οι προτάσεις συμβάλουν στη δημιουργία πιο φιλόξενων, βιώσιμων και εμπορικά ενεργών πόλεων, που θα ωφελήσει τόσο τους επιχειρηματίες όσο και τους κατοίκους.

(1) Πηγή: https://statistics.businessportal.gr/demography/active (Βασική αποτύπωση των ενεργών επιχειρήσεων/ επαγγελματιών του ΓΕΜΗ σήμερα).
(2) Δεν περιλαμβάνονται στον πίνακα οι 110 με έδρα εκτός Αχαΐας και οι 141 επιχειρήσεις/επαγγελματίες με μη διαθέσιμα στοιχεία έδρας.

 

© 2024. All Rights Reserved.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Μάθε τα νέα μας
ErrorHere