Δήμος Πατρέων

  1. Η Πάτρα χρειάζεται σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης

Ποιος ευθύνεται για την κακή κατάσταση της οικονομίας της Πάτρας;  Όλοι μας. Αλλά κάποιοι έχουν μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης. Ιδιαίτερα όσοι εκπροσωπούν τις επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις των τελευταίων τριάντα ετών, από όταν η περιοχή κατέρρευσε. H βασική «ασθένεια» του τόπου που είναι η απουσία παραγωγής, εξειδίκευσης και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

Η Πάτρα χρειάζεται σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης και το Επιμελητήριο της είναι ο κατάλληλος φορέας να ηγηθεί της δημιουργίας του αλλά και να συντονίσει την δέσμευση όλων των παραγόντων της περιοχής στην υλοποίηση του. Δυστυχώς στην περιοχή «δεν ξέρουμε τι θέλουμε» και ο καθένας «τραβά τον δρόμο του». Το «σχέδιο ανασυγκρότησης» πρέπει, μεταξύ άλλων, να δώσει βάρος στα παρακάτω:

  • Λιμάνι της Πάτρας: Κατασκευή και ανάπτυξη νέου εμπορικού τμήματος containers, διασύνδεση με την σιδηροδρομική γραμμή και αξιοποίηση των ακινήτων του ΟΛΠΑ, ώστε να μετατραπεί σε κέντρο logistics. Αύξηση της χωρητικότητας των υποδομών LNG. Δημιουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής.
  • Ανακατασκευή κολυμβητηρίου Αγυιάς: Το έργο «πιάστηκε από το μηδέν» από την διοίκηση Φαρμάκη. Συντάχθηκαν μελέτες, ελήφθησαν αδειοδοτήσεις και έγινε ένταξη. Για το χρονοδιάγραμμα όμως δεν υπάρχουν δεσμεύσεις.
  • Αξιοποίηση περιοχής γύρω από την τεχνητή λίμνη Πείρου – Παραπείρου. Θεωρητικά είναι έργο που σχεδιάζεται. Σε προφορικές δηλώσεις κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού το 2022 στο Φράγμα, ετέθη η ανάγκη ειδικού χωρικού σχεδίου για καθορισμό χρήσεων που θα επιτρέψει την αξιοποίηση. Το σχέδιο υπάρχει. Η ΠΔΕ έχει κάνει προεργασία. Και πόροι υπάρχουν από το ΕΣΠΑ. Πολλά όμως εξαρτώνται από την χωροταξία και περιβάλλον. Χρειάζεται συντονισμός δυνάμεων και πολύ εξειδίκευση ακόμα για να γίνουν βήματα.
  • Αξιοποίηση περιοχής Ριγανόκαμπου σε συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους φορείς. Ισχύει ότι και παραπάνω. Λόγια πολλά, πράξεις λίγες και αργόσυρτες.
  • Καραμανδάνειο: Στα κυβερνητικά κείμενα έχει ανακοινωθεί ως έργο που σχεδιάζεται η ανακαίνιση του. Γενικά και αόριστα χωρίς κοστολόγηση, χρονοδιάγραμμα, πηγές χρηματοδότησης. Το δίκαιο αίτημα της περιοχής είναι η κατασκευή νέου παιδιατρικού νοσοκομείου απλά διότι το υπάρχον δεν επιδέχεται σοβαρής ανακαίνισης. Το γνωρίζουν αυτό οι αρμόδιοι αλλά δεν το επέλεξαν ελλείψει πόρων.
  • Νέο Κέντρο Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Πάτρας το 2029 και διασύνδεση του με το σύστημα το 2028. Αρχικά μια τεχνική παρατήρηση: πως γίνεται να αναφέρει η κυβέρνηση ότι το ΚΥΤ θα ολοκληρωθεί το 2029 αλλά η διασύνδεση του θα προηγηθεί; Η ουσία όμως είναι αλλού. Το 2029 είναι πολύ αργά. Το ΚΥΤ διασφαλίζει ηλεκτρικό χώρο για να «κουμπώσει» πάνω του η ενέργεια που θα παραχθεί από τις ΑΠΕ, που θα παραγάγουν είτε επενδύσεις όπως τα αιολικά, είτε το net metering επιχειρήσεων κλπ. Όσο δεν υπάρχει ΚΥΤ δεν υπάρχουν και επενδύσεις, οι οποίες μάλιστα στηρίζονται από το Ταμείο Ανάκαμψης που ολοκληρώνεται το 2025. Χάνουμε το τρένο και τα μεγάλα έργα στον τομέα αυτό. Πρόκειται για έργα ΑΔΜΥΕ, τα ποσά είναι μικρά και η πίεση για επιτάχυνση απαραίτητη.
  • Διασύνδεση της ΒΙΠΕ με φυσικό αέριο από την ΔΕΣΦΑ. Έργο ενταγμένο στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης και επενδύσεων. Στο κυβερνητικό σχέδιο δεν αναφέρεται καμία ημερομηνία. Και σωστά γιατί είμαστε δραματικά πίσω. Το έχει ήδη επισημάνει και η ΡΑΕ από το 2021. Το έργο προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ γιατί είναι hydrogen ready και για αυτό πρέπει να υπάρξει ταχύτερη κινητοποίηση.
  • Στρατηγικός στόχος «Η Πόλη της Γνώσης και της Καινοτομίας». Ορθά αποτελεί στρατηγικό στόχο. Αλλά ποιος πιστεύει στα σοβαρά ότι αυτό θα επιτευχθεί με τις ελάχιστες, αναιμικές και δευτερεύουσας σημασίας δράσεις του σχέδιού της κυβέρνησης; Η πρόβλεψη δημιουργίας ερευνητικού κέντρου στη δυτική Ελλάδα, με συμμετοχή και επιστημονικού πάρκου είναι θετική μεν τόσο γενικόλογη δε που μπορεί να σημαίνει πολλά αλλά και τίποτα.

2. Κεφάλαιο πρώτο: Στατιστικά στοιχεία:

Η παράταξη μας «Επιμελητήριο Πρωταγωνιστής» επεξεργάστηκε την data base του Επιμελητηρίου Αχαίας και εξήγαγε στατιστικά στοιχεία την Επιχειρηματικότητα στον Δήμο. Τα βασικότερα ευρήματα είναι:

Ενεργές επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά Δήμο έδρας

Ενεργές επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά Δήμο έδρας

  • Περισσότερο από το 72% των εγγεγραμμένων επιχειρήσεων/ επαγγελματιών στο Ε.Α., έχει έδρα στον Δήμο της Πάτρας. Συγκρίνοντας με τον μόνιμο πληθυσμό (Απογραφή 2021) η αναλογία είναι σχεδόν ίδια καθώς στο σύνολο της Π.Ε Αχαΐας το 70,6% των κατοίκων διαμένουν στο Δ. Πατρέων.
  • Το 14,4% περίπου των εγγεγραμμένων επιχειρήσεων/ επαγγελματιών έχουν έδρα στον Δ. Αιγιάλειας ενώ το 7,9% έχουν έδρα στο Δ. Δυτικής Αχαΐας.

Μόνιμος Πληθυσμός (κάτοικοι) & Επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά Δήμο

Επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά τμήμα και Δήμο έδρας

  • Κάνοντας ανάλυση του τμήματος Εμπορίου του Ε.Α., βλέπουμε ότι το 71,6% των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών έχουν έδρα εντός του Δήμου Πατρέων. Το 13,8% έχουν έδρα στο Δήμο Αιγιάλειας και το 9,4% στο Δήμο Δυτικής Αχαΐας.
  • Κάνοντας ανάλυση του τμήματος Μεταποίησης του Ε.Α. βλέπουμε ότι το 66,6% των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών έχουν έδρα στο Δήμο Πατρέων, το 15,7% στο Δήμο Αιγιάλειας και το 10,6% στο Δήμο Δυτικής Αχαΐας (έδρα της ΒΙΠΕ).
  • Κάνοντας ανάλυση του τμήματος Υπηρεσιών του Ε.Α. βλέπουμε ότι το 74,8% των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών έχουν έδρα στο Δ. Πατρέων και το 14,4% στο Δ. Αιγιάλειας.

Προφίλ επιχειρήσεων/ επαγγελματιών Δήμων
Ενεργές επιχειρήσεις/επαγγελματίες με έδρα στο Δ. Πατρέων

Επιχειρήσεις/επαγγελματίες Δ. Πατρέων ανά τμήμα

  • Στα όρια του νυν Δ. Πατρέων είναι καταγεγραμμένες στο Ε.Α. 17.649 μονάδες, ποσοστό 61,5% του συνόλου της Π.Ε. Αχαΐας. Το 51% από αυτές στις υπηρεσίες, το 34% στο εμπόριο και το 15% στην μεταποίηση.

Επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά νομική μορφή (ομαδοποιημένη) στο Δ. Πατρέων και Π.Ε. Αχαΐας

  • Η εικόνα των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών του Δ. Πατρέων ως προς την νομική τους μορφή είναι ανάλογη με αυτή στο σύνολο της Αχαΐας. Περισσότερες από το 70% των καταγεγραμμένων είναι ατομικές επιχειρήσεις/επαγγελματίες. Το 14,8% είναι κεφαλαιουχικές και το 15% προσωπικές.

Επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανά κύριο κλάδο δραστηριότητας (Μονοψήφιο ΚΑΔ) στο Δ. Πατρέων – Π.Ε. Αχαΐας – ΠΔΕ – ΕΛΛΑΔΑ

  • Στο Δήμο Πατρέων το 47,4% των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών ανήκουν σε δύο κυρίως κλάδους. Πιο συγκεκριμένα, 6.126 επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανήκουν στον κλάδο Ζ: ΧΟΝΔΡΙΚΟ ΚΑΙ ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ· ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΜΟΤΟΣΙΚΛΕΤΩΝ και 2.245 επιχειρήσεις/επαγγελματίες ανήκουν στον κλάδο Θ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΣΤΙΑΣΗΣ (θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στον κλάδο δεν εμπεριέχονται όλες οι ξενοδοχειακές μονάδες καθώς δεν είναι υποχρεωτική η εγγραφή τους στο Ε.Α.).
  • Ο κλάδος Γ: ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ συγκεντρώνει 1.434 επιχειρήσεις/επαγγελματίες, ο κλάδος ΣΤ: ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ 1.212 επιχειρήσεις/επαγγελματίες, ο κλάδος Η: ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ 1.214 επιχειρήσεις/επαγγελματίες και ο κλάδος ΙΓ: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1.177 επιχειρήσεις/επαγγελματίες.
  • Ο Δήμος έχει έντονα εμπορικό χαρακτήρα με το ποσοστό των εμπορικών επιχειρήσεων/ επαγγελματιών (κλάδος Ζ) να αποτελούν το 34,7% του συνόλου των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών , όταν στην ΠΔΕ το αντίστοιχο ποσοστό είναι 32,9% και στην χώρα 28,2%. Μεγαλύτερη είναι και η συγκέντρωση επιχειρήσεων/ επαγγελματιών των κλάδων Η: ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ με ποσοστό 6,9% όταν στην ΠΔΕ το αντίστοιχο ποσοστό είναι 5,5% και στην χώρα 4,6% και  ΙΘ: ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ με ποσοστό 5,1% όταν στην ΠΔΕ το αντίστοιχο ποσοστό είναι 4,2% και στην χώρα 4,5%.
  • Αντίθετα, ο Δήμος Πατρέων υπολείπεται της ΠΔΕ και της χώρας σε αναλογία επιχειρήσεων/ επαγγελματιών του κλάδου Θ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΣΤΙΑΣΗΣ με ποσοστό 12,7% όταν στην ΠΔΕ το αντίστοιχο ποσοστό είναι 16,4% και στην χώρα 17,2%.

Πολυπληθέστερες Επιχειρήσεις/επαγγελματίες στο Δ. Πατρέων  ανά κύριο κλάδο δραστηριότητας (4 ψήφιο ΚΑΔ)

  • Πολυπληθέστεροι κλάδοι δραστηριοποίησης στο Δήμο Πατρέων είναι ο κλάδος 5630-Δραστηριότητες παροχής ποτών (καφετέριες, μπαρ, αναψυκτήρια, καφενεία κ.α.) με 1.102 επιχειρήσεις/επαγγελματίες (6,2%), ο 5610-Δραστηριότητες εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης με 935 επιχειρήσεις/επαγγελματίες (5,3%) και ακολουθούν ο κλάδος 4941-Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων με 574 επιχειρήσεις/επαγγελματίες (3,3%) και ο κλάδος 4771- Λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα με 534 επιχειρήσεις/επαγγελματίες (3%).
  • Τέλος, σε ποσοστό 2,6% επί του συνόλου των επιχειρήσεων/ επαγγελματιών του Δήμου Πατρέων είναι 467 επιχειρήσεις/επαγγελματίες του κλάδου 9602- Δραστηριότητες κομμωτηρίων, κουρείων και κέντρων αισθητικής.

3. Κεφάλαιο δεύτερο: Θέσεις για την επιχειρηματικότητα

  • Ανάπτυξη και στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ): Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη βάση της οικονομίας της Πάτρας και το Επιμελητήριο υποχρεούται να στηρίξει την ανάπτυξή τους, προσφέροντας πρακτικά εκπαιδευτικά προγράμματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη μείωση κόστους λειτουργίας και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Το Επιμελητήριο θα αξιοποιεί εργαλεία και κανάλια άμεσης ενημέρωσης που θα καλύπτουν φορολογικές ενημερώσεις, διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και επιλογές ανανεώσιμης ενέργειας που θα μειώσουν λειτουργικά κόστη και θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Οι πληροφορίες αυτές θα συνοδεύονται από ενημέρωση για χρηματοδοτήσεις και επιδοτήσεις σε πραγματικό χρόνο, ώστε η μετάβαση σε αυτές τις πρακτικές να είναι προσιτή και αποδοτική.
  • Το Επιμελητήριο ως κέντρο υποστήριξης καινοτομίας και χρηματοδότησης για ΜΜΕ: Το Επιμελητήριο θα λειτουργεί ως ένα δυναμικό κέντρο υποστήριξης καινοτομίας και χρηματοδότησης για μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις, προσφέροντας ουσιαστική υποστήριξη σε νομικά, φορολογικά και τεχνολογικά ζητήματα και προωθώντας προγράμματα που προσφέρουν άμεσες ευκαιρίες για ανάπτυξη. Μέσω συνεργασίας με ακαδημαϊκούς, επαγγελματικούς, ερευνητικούς και άλλους φορείς και πρωτοβουλίες, το Επιμελητήριο θα ενισχύσει άμεσα τη σύνδεση των επιχειρήσεων με την έρευνα και την καινοτομία στην πράξη, υποστηρίζοντας τις επιχειρήσεις με πρακτικές οδηγίες και αναλυτικές πληροφορίες για μικροχρηματοδοτήσεις και ευνοϊκά δάνεια.
  • Προώθηση ψηφιακών υποδομών και έξυπνων λύσεων: Σε συνεργασία με τον Δήμο και την Περιφέρεια, το Επιμελητήριο θα προωθήσει την υιοθέτηση έξυπνων τεχνολογικών λύσεων και υποδομών που θα διευκολύνουν την καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων και θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της Πάτρας και της Αχαΐας.
  • Ανάπλαση υποβαθμισμένων περιοχών και εμπορικών ζωνών: Μέσω συνεργασιών με την τοπική αυτοδιοίκηση, το Επιμελητήριο θα προωθήσει την ανάπλαση περιοχών όπως το παραλιακό μέτωπο και το ιστορικό κέντρο, αναδεικνύοντας τη δυναμική της Πάτρας και βελτιώνοντας τις συνθήκες για εμπορική και επενδυτική δραστηριότητα. Αυτές οι αναπλάσεις θα οδηγήσουν σε ενίσχυση του γενικότερου εμπορικού περιβάλλοντος, καθιστώντας την Πάτρα ελκυστικότερη τόσο για επιχειρήσεις, όσο και για κατοίκους και επισκέπτες.
  • Βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης με υποστήριξη χρηματοδοτικών εργαλείων: Το Επιμελητήριο θα υποστηρίξει τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να μειώσουν τα ενεργειακά τους κόστη μέσω της υιοθέτησης πράσινων πρακτικών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Μέσα από την παροχή αναλυτικών πληροφοριών για επιδοτήσεις και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να μεταβούν σε πράσινες επιλογές με μειωμένο ρίσκο και κόστος. Επίσης, θα προωθηθεί η επέκταση του φυσικού αερίου σε όλες τις επιχειρηματικές ζώνες για πρόσβαση σε φθηνότερη ενέργεια.
  • Βελτίωση της καθημερινότητας των επιχειρήσεων: Το Επιμελητήριο θα διεκδικήσει και θα υποστηρίξει δράσεις για την αναβάθμιση των τοπικών υποδομών που είναι απαραίτητες για τη βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι δράσεις αυτές περιλαμβάνουν την ενίσχυση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης, την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου και τη βελτίωση του συστήματος αποκομιδής και διαχείρισης αποβλήτων. Ακόμη, το Επιμελητήριο θα συμβάλει και θα υποστηρίξει παρεμβάσεις με κατεύθυνση τη βελτίωση των αστικών μεταφορών και την υιοθέτηση λύσεων έξυπνης κυκλοφοριακής διαχείρισης.
  • Ανάπτυξη του λιμανιού της Πάτρας για εμπορική και τουριστική δραστηριότητα: Το Επιμελητήριο θα υποστηρίξει τη βελτίωση και σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο και θα προωθήσει συνεργασίες για την ενίσχυση του τουρισμού και των εμπορικών δυνατοτήτων του. Παράλληλα, το Επιμελητήριο θα δώσει προτεραιότητα στην αναβάθμιση της μαρίνας της πόλης, του αεροδρομίου Αράξου και στη λειτουργία του υδατοδρομίου, προβάλλοντας την Πάτρα ως ελκυστικό κόμβο για τουριστικές και εμπορικές δραστηριότητες.
  • Προώθηση τοπικών αγροδιατροφικών προϊόντων και εξαγωγών: Το Επιμελητήριο θα ενισχύσει τη συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις και βιομηχανίες και θα οργανώσει διεθνείς αποστολές για την προώθηση τοπικών προϊόντων της Αχαΐας. Παράλληλα, θα παράγει και θα προσφέρει σχετική πληροφόρηση και τεκμηρίωση. Το Επιμελητήριο θα προωθήσει και θα διεκδικήσει την αναβάθμιση του αεροδρομίου Αράξου για εμπορευματικές μεταφορές και τη βελτίωση της σύνδεσής του με το οδικό δίκτυο.
  • Καθιέρωση της Πάτρας ως τουριστικού και πολιτιστικού κέντρου: Το Επιμελητήριο θα στηρίξει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου τουριστικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, με ανάδειξη των πολιτιστικών υποδομών και ενίσχυση εκδηλώσεων, όπως το Πατρινό Καρναβάλι. Η συνεργασία με όλους τους τοπικούς φορείς θα συμβάλει, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση του συνεδριακού και άλλων μορφών τουρισμού, αλλά και στην επιτυχή διεκδίκηση και φιλοξενία αθλητικών γεγονότων που προσελκύουν επισκέπτες, ενισχύουν την τοπική οικονομία και προβάλλουν την πόλη διεθνώς.

4. Το Λιμάνι της Πάτρας: Πυλώνας ανάπτυξης για την Αχαΐα

Η Πάτρα λέγεται «Πύλη προς την Δύση», ένας ορισμός που οφείλεται στην στρατηγική της θέση και στο λιμάνι της, που υπήρξε διαχρονικά διεθνές εμπορικό κέντρο με εξαγωγικό χαρακτήρα, αλλά και κόμβος προς την Ιταλία και το Ιόνιο. Κάποτε και προς τις ΗΠΑ, μεταφέροντας Έλληνες μετανάστες.  Ήταν το λιμάνι της που διαμόρφωσε την Κάτω Πόλη, δηλαδή την σημερινή Πάτρα, που αύξησε τον πληθυσμό της και που πρόσφερε στην πόλη διεθνή φήμη.

Στις μέρες μας η Πάτρα ευτύχησε να αποκτήσει και ένα νέο Λιμάνι πολύ κοντά στο παλαιό, που συνδέεται μέσω των παραγλαύκειων οδών με την περιμετρική οδό, δηλαδή, δεν επιβαρύνεται η πόλη από την δραστηριότητα του.

Ζούμε σε μια εποχή που αλλάζει ραγδαία και η Πάτρα πρέπει να επανεξετάσει τον ρόλο και την συμβολή του Λιμένα της στην οικονομική και κοινωνική της ζωή. Όλοι οι φορείς, είμαστε υποχρεωμένοι, να αξιολογήσουμε τι είναι σήμερα το Λιμάνι μας και κυρίως τι πρέπει να είναι στο άμεσο μέλλον. Ποιους πρέπει να εξυπηρετεί τώρα και ποιους στο μέλλον.

Η συζήτηση για την εξωστρέφεια του Λιμένα μας είναι μεγάλη και αφορά ήδη ενδιαφέρουσες προτάσεις συνεργασίας στον εμπορικό τομέα, που κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί από μεγάλες εταιρείες. Πρέπει να είμαστε σε θέση να διαθέτουμε και χώρους και εξοπλισμό για να ανταποκριθούμε. Υπάρχει ένα ολοκληρωμένο Μaster Plan που έχει και εξασφαλισμένα κονδύλια. Πρέπει να ξεκινήσουμε την υλοποίηση του. Να προσθέσουμε πολλές ιδέες που μπορούν να επαναφέρουν το Λιμάνι μας στην παλιά του αίγλη και να το μετατρέψουν σε έναν βασικό μοχλό της οικονομικής μας ανάπτυξης. Το λιμενικό σύμπλεγμα της Πάτρας ενσωματώνει την επιβατική ναυτιλία (διεθνή, εθνική και τοπική),την εμπορευματική, την κρουαζιέρα και μια μαρίνα που θα είναι σύντομα έτοιμη να υποδεχθεί υπερπολυτελή γιοτ, αποτελώντας έτσι έναν σημαντικό πολυτροπικό πόλο ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή. Η προοπτική αυτή μπορεί να δημιουργήσει 500 άμεσες θέσεις εργασίας και πάνω από 3.000 έμμεσες σε δεύτερο χρόνο, καθιστώντας το λιμάνι κέντρο οικονομικής δραστηριότητας. Παρά τη σπουδαιότητα του, αποτελεί ερωτηματικό εάν έχει γίνει πλήρως αντιληπτή η αξία του και η σημαντικότητά του για την Πάτρα, όπως και η δυναμική και οι προοπτικές του.

Όπως υπάρχουν και σημαντικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, ώστε να αποκτήσει το λιμάνι μας τον ρόλο που του αρμόζει.  Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες από αυτές:

  • Έλλειψη Χώρων: Οι πελάτες του δεν έχουν αρκετούς χώρους για την προσωρινή αποθήκευση των εμπορευμάτων τους, αναγκαζόμενοι σε δαπανηρές αυθημερόν μεταφορές.
  • Έλλειψη Αναγκαίου Εξοπλισμού: Η εξυπηρέτηση των μεγάλων πελατών είναι ανεπαρκής, καθώς υπάρχει μόνο ένας γερανός 80 τόνων.
  • Έλλειψη Προβλήτας για Εμπορευματικά Πλοία: Δίχως κατάλληλων προδιαγραφών προβλήτα, δεν μπορεί να υπάρξει αξιόλογη δραστηριότητα εμπορευματοκιβωτίων. Αυτός ο προβλήτας πρέπει να συνδυαστεί με σιδηροδρομική σύνδεση ώστε να καταστεί βιώσιμος.
  • Ξεπερασμένες Εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG): Η μελλοντική εγκατάσταση LNG είναι πλέον παρωχημένη, καθώς τα πλοία στρέφονται σε καύσιμα όπως η αμμωνία και το υδρογόνο. Ο χώρος απαιτείται να αξιοποιηθεί διαφορετικά.
  • Μη αξιοποίηση της Πειραϊκής Πατραϊκής: Αυτή η περιοχή θα μπορούσε πολύ εύκολα να καλύπτει με ιδανικό τρόπο τις ανάγκες του λιμανιού. Για να γίνει όμως αυτό, απαιτούνται αλλαγές χρήσης που ο Δήμος δεν υποστηρίζει.
  • Ανεπαρκείς υποδομές για το επιβατικό κοινό: Αν και πολύ σύγχρονες οι υποδομές, κατασκευάστηκαν με σχεδιασμό προηγούμενων δεκαετιών με προσανατολισμό στην επιβατηγό ακτοπλοΐα. Σήμερα ο όγκος έχει μεταφερθεί στην εμπορευματική. Συνεπώς κρίνεται αναγκαίος ο επανασχεδιασμός και η επένδυση στην πολυτροπικότητα των υποδομών.

Οι παραπάνω ελλείψεις επιδρούν αρνητικά και στην πόλη μας, περιορίζοντας την ανάπτυξή της, τόσο σε τουριστικό, επαγγελματικό και κατ΄ επέκταση οικονομικό επίπεδο. Το Επιμελητήριο Αχαίας πρέπει να πάρει πρωτοβουλίες για την βιωσιμότητα και την καινοτόμο ανάπτυξη της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας που συνδέεται με το λιμάνι όπως:

  • Υποστήριξη και προώθηση της επιχειρηματικότητας: Με τη διοργάνωση θεματικών εκθέσεων και συνεδρίων σχετικά με τις ευκαιρίες επένδυσης και τις νέες αναπτυξιακές δυνατότητες του λιμανιού, μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον προωθώντας την Πάτρα ως ελκυστικό προορισμό και δικτυώνοντας επιχειρηματίες, επενδυτές και ειδικούς από τον τομέα της ναυτιλίας. Παράλληλα, μπορούν να προσφερθούν προγράμματα εκπαίδευσης/κατάρτισης και παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών (όπως νομικές, οικονομικές και τεχνικές συμβουλές) για θέματα χρηματοδότησης, εμπορίου και logistics, σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις που συνδέονται με το λιμάνι.
  • Ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης: Το Επιμελητήριο μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση των υποδομών και υπηρεσιών της Μαρίνας και του χώρου Κρουαζιέρας στον Σταθμό Κανελλόπουλου, ώστε να μπορεί να δέχεται κρουαζιερόπλοια και σκάφη αναψυχής. Αυτό μπορεί να αυξήσει το ενδιαφέρον προσέλκυσης τουριστών και να εκτοξεύσει την τοπική επιχειρηματικότητα και οικονομία. Παράλληλα, η Πάτρα μπορεί να αναπτυχθεί ως Port Home, δηλαδή ως σημείο αναχώρησης και άφιξης επιβατών που θα χρησιμοποιούν το λιμάνι για την άφιξή τους και ύστερα θα μεταβαίνουν σε διάφορα σημεία της χώρας μέσω ΚΤΕΛ, τρένων, αεροπλάνων και λεωφορείων. Αυτό απαιτεί οργάνωση και εξυπηρέτηση σε υψηλό επίπεδο. Πιο πολύ όμως απαιτεί τη σύνταξη και συστράτευση όλων των τοπικών φορέων, ακολουθώντας τα καλά παραδείγματα όλων των υπολοίπων Μεσογειακών πόλεων με κρουαζιέρα και μαρίνα.
  • Προώθηση της καινοτομίας και ανάπτυξη υποδομών: Το Επιμελητήριο μπορεί μέσα από τη συνεργασία με το λιμάνι και τις υπόλοιπες τοπικές αρχές, καθώς και τα Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα της πόλης, να συμβάλει στην προώθηση έργων υποδομής που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα και την αποδοτικότητα του λιμανιού, καθώς και να υποστηρίξει την έρευνα και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την βελτίωση και την λειτουργικότητά του.

Η θάλασσα είναι και για την Πάτρα, όπως και για κάθε παραθαλάσσια πόλη, πλούτος. Και το Λιμάνι της είναι το μεγαλύτερο εργαλείο της για να την αξιοποιήσει. Και εδώ, μπορούμε. Το Επιμελητήριο Αχαΐας μπορεί να προσφέρει σημαντική υποστήριξη για την ανάπτυξη και βελτίωση του λιμανιού της Πάτρας. Μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων, της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, της εκπαίδευσης και κατάρτισης, της ενίσχυσης των υποδομών και των υπηρεσιών, των συνεργασιών και της δικτύωσης, καθώς και της προώθησης του τουρισμού.

 

 

 

© 2024. All Rights Reserved.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Μάθε τα νέα μας
ErrorHere