Δυστυχώς το επάγγελμα του Λογιστή – Φοροτεχνικού δεν έχει την αναγνώριση που του αρμόζει στην χώρα μας, βάσει της προσφοράς του. Σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Λογιστής – Φοροτεχνικός αντιμετωπίζεται ως σύμβουλος του κράτους και στην Ελλάδα ως οιωνοί αντίπαλος. Από αυτή την διαπίστωση ξεκινούν τα περισσότερα προβλήματα και οι δυσλειτουργίες του επαγγέλματος των Λογιστών – Φοροτεχνικών. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας του covid-19 υπήρξε lockdown στην πλειοψηφία της αγοράς και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη λήψη έκτακτων μέτρων στήριξης από την κυβέρνηση. Για την εφαρμογή των μέτρων χρειάστηκε να εκδοθούν 13 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, πάνω 600 υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι, που πολλές φορές περιείχαν λάθη και διορθώνονταν με νέες, καθώς και σειρά υπηρεσιακών αποφάσεων για την τεχνική υλοποίηση αυτών. Η υλοποίηση τους γίνονταν σε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια μη δίνοντας το δικαίωμα του λάθους.
Είναι σαφές ότι για να εφαρμοστούν όλες αυτές οι αποφάσεις πρέπει πρώτα να διαβαστούν, να κατανοηθούν, να ερμηνευτούν, να εμπεδωθούν και ακολούθως να υλοποιηθούν όλες οι απαραίτητες ενέργειες. Τα χρονικά περιθώρια ασφυκτικά, με δεσμευτικές ημερομηνίες, ενώ τις περισσότερες φορές, οι οριζόμενες καταληκτικές ημερομηνίες ταυτίζονταν με αργία ή Κυριακή. Οι στρεβλώσεις αυτές είναι κατά κοινή ομολογία γνωστές και φανερώνουν την έλλειψη σεβασμού σε έναν ολόκληρο κλάδο, χωρίς καμία αναγνώριση από την επίσημη πολιτεία.
Τα μέτρα στήριξης του επιστημονικού αυτού κλάδου από το Υπουργείο Εργασίας με την αποτυχημένη απόπειρα τηλε-εκπαίδευσης με κύριο αντικείμενο την ψηφιακή εργασία, δεν απέδωσαν, την ίδια στιγμή που οι ίδιες οι επιχειρήσεις των Λογιστών –Φοροτεχνικών πλήττονταν από την υγειονομική κρίση. Για να γίνει η ψηφιακή αναβάθμιση των συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών και Εργασίας σύμφωνα με τις απαιτήσεις της διοίκησης, ήδη δαπανήθηκαν πολλές ώρες άνευ αμοιβής από Λογιστές – Φοροτεχνικούς. Όλη αυτή η πρόσθετη εργασία που κλήθηκαν να κάνουν τα λογιστικά γραφεία είχε ως αποτέλεσμα την αναβολή των τρεχουσών υποχρεώσεών τους, με συνέπεια τον εγκλωβισμό τους ανάμεσα στις έκτακτες υποχρεώσεις του covid – 19, των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και των λοιπών επαγγελματικών τους δράσεων. Για τις ανάγκες αυτές οι Λογιστές αναβάθμισαν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό με ίδιους πόρους. Χωρίς την συνδρομή του κλάδου των λογιστών μέτρα όπως η «επιστρεπτέα προκαταβολή» και οι «αναστολές συμβάσεων» δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν όπως δημόσια έχει παραδεχτεί ο τότε Υπουργός Ανάπτυξης. Ανάλογη είναι η συμβολή των Λογιστών στην εφαρμογή του «Μυ Data” και τις παντός είδους πλατφόρμες καταβολής βοηθημάτων κλπ.
Τα διαχρονικά προβλήματα που ταλαιπωρούν τον κλάδο των Λογιστών – Φοροτεχνικών, δεν έχουν αντιμετωπιστεί μέχρι σήμερα. Η έλλειψη κωδικοποίησης της νομοθεσίας είναι ένα από τα πλέον επίμονα προβλήματα που ενυπάρχει διαχρονικά στον κλάδο. Είναι άλλωστε γνωστή η πάγια παθογένεια της πολυνομίας και της περιπλοκότητας της έκαστης νομοθεσίας στην Ελλάδα, χαρακτηριστικά που προκαλούν σύγχυση, τόσο στους φορολογούμενους, όσο και στους επαγγελματίες του κλάδου. Από τα χρόνια των μνημονιακών δεσμεύσεων της χώρας έναντι των δανειστών της μέχρι και σήμερα, το ασφαλιστικό, φορολογικό και εργασιακό καθεστώς της χώρας αποτελεί το κύριο πεδίο μεταρρυθμιστικής παρέμβασης, καθώς επιδρά κατά μείζονα τρόπο στα δημοσιονομικά της χώρας. Οι Έλληνες φορολογούμενοι, αδυνατώντας να παρακολουθήσουν ή και να κατανοήσουν πολλές φορές, την επίδραση των διαρκών και σύνθετων μεταρρυθμίσεων στην πραγματική οικονομική τους κατάσταση, απευθύνονται στους επαγγελματίες λογιστές – φοροτεχνικούς, με στόχο κυρίως την ενημέρωσή τους. Ο φόρτος εργασίας των λογιστών – φοροτεχνικών, έχει πολλαπλασιαστεί, ενώ ο κλάδος επιφορτίζεται διαρκώς με πρόσθετες αρμοδιότητες, ευθύνες και υποχρεώσεις.
Ο κακός προγραμματισμός των εργασιών και η μη τήρηση χρονοδιαγραμμάτων από τη διοίκηση, η έλλειψη επαρκούς χρόνου προετοιμασίας και υλοποίησης των αποφάσεων της διοίκησης, η μη θέσπιση ελάχιστων αμοιβών λογιστικών φοροτεχνικών εργασιών και η μη θέσπιση της υποχρέωσης υπογραφής δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος από Λογιστές – Φοροτεχνικούς με μηδενική βάση αντί του ορίου των 50.000€ που ισχύει σήμερα, η μη κατάργηση προστίμων σε τροποποιητικές δηλώσεις και η μη παροχή της δυνατότητας εκπροσώπησης των πελατών σε δημόσιες υπηρεσίες χωρίς επιπλέον χειρόγραφη εξουσιοδότηση, αποτελούν σήμερα ορισμένα από τα σημαντικότερα εμπόδια για την ανάπτυξη του κλάδου. Οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί, συναισθανόμενοι την κατάσταση που περιήλθε η χώρα μας κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, αποτέλεσαν αρωγό της πολιτείας προς τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις και είναι σημαντικό, να αναγνωριστεί η προσπάθειά τους εμπράκτως.
Τα Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια, σε συνεργασία με το Οικονομικό Επιμελητήριο και τους λογιστές πρέπει να έχουν σημαίνοντα λόγο στην νομοθέτηση νόμων που αφορούν άμεσα τις επιχειρήσεις. Δεν γίνεται να μην έχουν λόγο σε νομοθετήματα όπως πχ η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας στην εστίαση.
Στο Μητρώο του Επιμελητηρίου Αχαΐας καταγράφονται 336 εγγεγραμμένα μέλη με αντικείμενο τις δραστηριότητες λογιστικής, τήρησης βιβλίων και λογιστικού ελέγχου· παροχή φορολογικών συμβουλών, εκ των οποίων 268 (79,7%) έχουν έδρα στο Δήμο Πατρέων και 40 στο Δήμο Αιγιάλειας (11,9%).
Ο Συνδυασμός «Επιμελητήριο – Πρωταγωνιστής» διαθέτει συγκεκριμένες προτάσεις και όταν αναλάβουμε τη Διοίκηση του Επιμελητηρίου θα εργαστούμε για την ενίσχυση του ρόλου των λογιστών την επαγγελματική τους ανάπτυξη, τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη δημιουργία μιας ισχυρότερης επαγγελματικής κοινότητας. Θα ληφθούν διάφορα μέτρα:
- Επαγγελματική Εκπαίδευση – Εκπαιδευτικά Σεμινάρια και Workshops: Παροχή εκπαίδευσης και επιμόρφωσης για τις νέες νομοθεσίες, τεχνολογίες και τις βέλτιστες πρακτικές στον τομέα της λογιστικής. Παροχή πληροφοριών για αλλαγές στη φορολογική και λογιστική νομοθεσία, καθώς και βοήθεια στην ερμηνεία και εφαρμογή αυτών των αλλαγών.
- Δημιουργία Δικτύου και προώθηση: Υποστήριξη δικτύων συνεργασίας μεταξύ λογιστών για ανταλλαγή γνώσεων και βέλτιστων πρακτικών. Διοργάνωση εκδηλώσεων που θα επιτρέπουν στους λογιστές να συνδεθούν μεταξύ τους, να μοιραστούν γνώσεις, να αναπτύξουν επαγγελματικές σχέσεις κ.α..
- Συμβουλευτικές Υπηρεσίες – Υποστήριξη Νέων Επιχειρηματιών: Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για την επίλυση επαγγελματικών ζητημάτων και προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι λογιστές, καθώς και παροχή βοήθειας σε νέους λογιστές που θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση.
Η παράταξη μας, θα διερευνήσει, σε συνεργασία με το Οικονομικό επιμελητήριο, την υποβολή στον ΕΦΕΠΑΕ ή σε άλλο Φορέα ειδικών προγραμμάτων:
- Για τη τεχνολογική αναβάθμιση λογιστικών γραφείων και προγράμματος, τουλάχιστον διετούς διάρκειας για την εκπαίδευση φοιτητών αποφοίτων σχετικών σχολών, με αμοιβή του λογιστικού γραφείου. Το κάθε λογιστικό γραφείο δεν μπορεί να μην αμείβεται για την εκπαίδευση που παρέχει ουσιαστικά σε έναν απόφοιτο οικονομικής σχολής.